Ivar Johnsson

Ivar Johnsson med skulpturen Joakim.
Ivar Johnsson vid skulpturen Joakim, tidigt 1910-tal. Fotot tillhör Helsingborgs museum. Baksidtext: ”Ateljé i Villa Eneborg. Under Gierows tid.”

Johnsson, Ivar, (1885–1970), en av Sveriges främsta skulptörer under 1900-talets första hälft, i Helsingborg mest känd för sitt genombrottsverk, David, invigd 1921 framför Terrasstrapporna. Han räknas som klassicist och är nationellt känd bland annat även för den monumentala Sjömanshustrun vid Göteborgs hamn, Tycho Brahestatyn på Ven och Fredsmonumentet i Karlstad.

Johnsson föddes den 12 februari 1885 i Vittskövle som son till stuteriföreståndaren Ola Johnsson och småskollärarinnan Ingrid, född Ingvarsson. Han utbildade sig vid Karlins konstindustrianstalt vid Kulturen i Lund 1902–1906 och besökte Glyptoteket i Köpenhamn 1904, vilket lämnade ”ett starkt och oförglömligt intryck”. Johnsson fortsatte till Tekniska skolan eller nuvarande Konstfack 1906–1908 och Konstakademien 1908–1911. År 1911–1912 vistades han med resestipendium i Paris, och 1913 besökte han Florens där han påverkades av ”den gudomlige Donatello”, med egna ord.

På Tekniska skolan träffade Johnsson den blivande textilkonstnären Vavi Schlyter, som 1909–1916 var teckningslärarinna vid flera skolor i Helsingborg, bland annat Magnus Stenbocksskolan och Slottsvångsskolan. De gifte sig 1912. Hon tillhörde en kulturellt betydande Helsingborgsfamilj, syster till bland andra Gustaf Schlyter och därmed svägerska till Ragnhild Schlyter. I ett brev från Paris den 17 januari 1912 återger Johnsson ett samtal med konstnären Gustaf Cederström, som frågar om hans äktenskapsplaner: ”Det är väl inte med nån målarinna, sa han [Cederström]… Nej sa jag, det är med en flicka som tjänar mycket mer pengar än ja, o hon är teckningslärarinna i Helsingborg, o jag tänker bo där sen. Det är så nära till Köpenhamn. Ja, sa gubben, jag funderar förbanne mig på att bosätta mig där också.”

För en tid därefter i början av 1910-talet bosatte sig Johnsson i Helsingborg. En arkivuppgift gör gällande att han hyrde in sig i Nils Forsbergs bostad Villa Wali vid Halalid. Ett annat fotografi tyder dock på att han hade sin ateljé i Arvid Gierows Villa Eneborg (se Eneborg). Vid denna tid utförde Johnsson en länge okänd eller bortglömd fontänskulptur i brons, Joakim, som fram till 1975 stod nedanför en trädgårdsterrass till en villa i Ramlösa.

Johnsson blev senare stockholmsbo och han levde och verkade på malmgården Heleneborg 1920–1970. År 1921 var han medbildare till den skånska modernistiska konstnärsgruppen ”De tolv” med bland andra Albert Abbe och Pär Siegård. Gruppen upplöstes formellt 1934, men en minnesutställning med medlemmarna hölls på Vikingsbergs konstmuseum 1949.

Förutom David finns flera andra skulpturer av Johnsson i Helsingborg. Till ovanför Romare stiftelses huvudentré utförde han en marmorrelief, Den lidande människan möter kärleken, avtäckt 1932. På Nya Nicolaiskolan, ursprungligen Praktiska mellanskolan, finns en konststenskopia av Flicka på delfin, gjuten 1946. Originalet i granit från 1921 finns på Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm. En kopia av Tycho Brahe-monumentet står sedan 2001 vid Tycho Braheskolan. I Helsingborgs museums samlingar finns även tre byster av Johnsson: ett flickhuvud i granit inköpt 1929, en byst i marmor föreställande diktaren Vilhelm Ekelund inköpt 1949 i samarbete med Vilhelm Ekelundsamfundet, samt ett huvud av David i brons. Den senare inköptes på minnesutställningen över Ivar Johnsson och Vavi Schlyter-Johnsson som hölls på Vikingsbergs konstmuseum den 15 januari till 8 februari 1976.

Författare: Agardh Hjärne

Urval källor:

”Vilhelm Ekelund-byst till museet”, Helsingborgs Dagblad, 1949-03-02.

”’De tolv’ på Vikingsberg”, Öresunds-Posten, 1949-11-24.

”Bortg(l)ömd skulptur på minnesutställning”, Helsingborgs Dagblad, 1975-10-15.

Bo Knutsson, Ivar Johnsson: Skulptör (1990).