Adolf Bock
Adolf Bock (1890–1968), född i Berlin 1890, död i Helsingborg 1968, konstnär och konstprofessor, känd som marinmålare. Bock var son till en bryggeriinspektör, men hans farfar hade varit porträtt- och genremålare. Vid 12 års ålder hade Bock sin första, fängslande upplevelse av havet med utsikten mot Östersjön från Swinemünde.
År 1907–1909 genomgick Bock Königl. Kunstgewerbeschule i Berlin som privatelev hos marinmålaren, professorn Hans Bohrdt. Bohrdt rådde honom att söka sig till sjöss varför Bock mönstrade för tyska marinen 1910. Han genomseglade Öresund för första gången den 10 juli 1912 som marinsoldat ombord den tyska kejsarjakten Hohenzollern. Wilhelm II kom att höra till Bocks personliga vänner. Bock fick ett kejserligt stipendium 1914 för studier vid konstakademin i Berlin och besökte senare Wilhelm sex gånger när denne landsförvisats till godset Doorn 1918–1941. Bocks studier avbröts av första världskriget då han tjänstgjorde i Östersjödivisionen 1918 ombord SMS Augsburg. Han erhöll Järnkorset för tapperhet.
År 1919 emigrerade Bock till Helsingfors som kom att bli hans hemstad i 20 år. Han lärde sig svenska och skrev och illustrerade reportage från världens då starkaste isbrytare Jäkkarhu. På uppdrag för Allers Familj-Journal seglade han jorden runt på åtta månader 1930–1931 och studerade storfisket på Island 1933. I slutet av sitt liv hade Bock målat och karakteriserat alla världshav utom Södra ishavet. Han brukade måla på däck, sittandes på en fällstol, med ritbrädet fastknutet till relingen. Han blev alltmer skicklig och erkänd för sin förmåga att individuellt gestalta fartyg liksom deras manövrar i olika ljus- och väderförhållanden.
När andra världskriget bröt ut 1939 återinkallades Bock till tyska flottan som målare. I NST 1960 uppgav han att han inte velat resa till Tyskland, men att han inte trott sig vara säker i Finland vid en sovjetisk seger i finska vinterkriget. Senare forskning har dock visat att Bock aktivt anslöt sig till NSDAP och den nazistiska propagandainstitutionen Reichskulturkammer. Bock heroiserade den tyska marinen och utmärkte sig särskilt som en tidig målare av det tyska ubåtskriget. Bilderna fick stor propagandaspridning i reproduktioner.
Bock och hans fru tilldelades 1941 en lägenhet i kvarteret Bayerisches Viertel, Berlin, som tillhört en tvångsdeporterad judisk familj. Adolf Hitler lovade att personligen bidra till att bekosta Bocks inflyttning. Hitler införskaffade även en målning av Bock och utnämnde honom 1944 till professor i måleri. Den 30 januari 1945 överlevde Bock historiens största fartygskatastrof när kryssningsfartyget Wilhelm Gustloff torpederades av en sovjetisk ubåt. Omkring 9 000 passagerare omkom, varav de flesta flyktingar och tusentals barn; cirka 1 500 passagerare överlevde.
Bocks bostad och merparten av hans konstnärliga produktion hade förstörts i bombningar. Efter att Nazisttyskland besegrats bodde Bock i Bockholm, Danmark. År 1950 flyttade han till en tvårummare på Södra Stenbocksgatan 103 i Helsingborg där han även hade sin ateljé. Ett tjugotal målningar i tempera och olja ställdes ut på Hotell Helsingborg år 1953. Bock fortsatte sina resor, exempelvis till Kanarieöarna med kappseglaren Flying Clipper 1958, med västtyska skolskeppet Gorch Fock från Kiel till Gävle, och till Australien 1961. Han blev inte medlem i Nordvästra Skånes konstnärsklubb, deltog inte på Vikingsbergs vårutställningar, men målade för svenska muséer, rederier och för marinen. På uppdrag av Einar Hansen i Rederi Clipper målade han ett tiotal sjöslagsmotiv från Öresund, liksom ett för Otto Hillerströms rederi. Däribland ”Hanseaterna belägrar Hälsingborg 1362”, ”Amaranthe seglar genom Öresund 1657”, ”Sjöslaget i Öresund 29 okt. 1658 mellan Hälsingborg och Helsingör” och ”Svarta dagar för Råå”. Bock benämnde det som ”livsuppgiften” att med hundra verk illustrera boken ”Berömda segelfartyg”, som utkom på Allhems förlag i Malmö 1964.
Bock är begraven i Pålsjö kyrkogård, per egen önskan nära de tyska soldatgravarna för sjömän som förlist under andra världskriget. Wilhelm II:s järnkors märker graven. Bocks roll inom Nazisttyskland uppmärksammades ingående i Helsingborgs Dagblad först 2020.
AH
G.E., ”En marinmålare ställer ut”, Helsingborgs Dagblad, 1953-12-11.
h., ”Kappseglare på väg hem till Malmö: Målande veteran till sjöss”, Sydsvenska Dagbladet Snällposten, 1958-09-18.
h., ”Målarvetaren har ordet: Havet blev hans liv och räddade också hans liv”, Sydsvenska Dagbladet Snällposten, 1959-01-02.
Veronica, ”Känd marinmålare produktiv 70-åring”, Helsingborgs Dagblad, 1960-07-28.
Okänd, ”70-årig konstnär levererar batalj”, Sydsvenska Dagbladet Snällposten, 1960-08-04.
Okänd, ”Jubilerande marinmålare Adolf Bock fyller 70 år”, Nordvästra Skånes Tidningar, 1960-08-05.
rjas, ”Hälsingborgare har målat alla hav i hela världen utom södra ishavet”, Nyheterna, 1961-08-15.
Adolf Bock, ”Sjöhistoriska bataljscener från Öresund av Hälsingborgs egen marinmålare professor Adolf Bock”, Nordvästra Skånes Tidningar, 1962-12-31.
Okänd, ”Vittberömd marinkonstnär i Hälsingborg: Hitlerpropagandör som målare: 72-årig konstprofessor nu vitalare än någonsin”, Arbetet, 1963-01-03.
rjas, ”Hälsingborg har till och med en konstprofessor: fyller 75”, Nyheterna, 1965-08-04.
Martin Schibli, ”Historien om Adolf Bock – Hitlers konstprofessor vilar i Helsingborg”, Helsingborgs Dagblad, 2020-10-25.