Livets källa

Livets källa, bronsskulptur framför Mariakyrkan, utförd av Gustaf Nordahl, invigd juli 1956 som en gåva från Helsingborgs stad till Maria församling.
Efter utställningen ”Hur smycka vår stad” 1945 uttrycktes önskemål om att Helsingborgs stad skulle bekosta en skulpturutsmyckning framför Mariakyrkan. År 1950 presenterade Estetiska nämnden ”Program för en begränsad tävlan om skulpturverk vid Mariakyrkan i Hälsingborg” som riktade sig till fem utvalda konstnärer: Bror Hjorth, Arvid Källström, John Lundquist, Palle Pernevi och Gustaf Nordahl. Drivande bakom projektet var Gustaf Wilhelmsson Widmark, Torsten Mårtensson och Ove Sommelius. Väsentligt var att den önskade skulpturen skulle samspela med kyrkan och rumsbildningen och att konstnären förhöll sig till religion och historia som huvudteman. Skulpturen skulle placeras vid kyrkans västra sida nära ingången. Nordahl vann tävlingen med ”Livets källa”. Bronsstatyn föreställer Jungfru Maria vardagligt klädd i fotsid dräkt med tår och sandaler synliga. Skulpturen är cirka en och en halv meter hög och står på en sockel. Marias runda ansikte omsluts av en huvudduk och uttrycket är blundande rofullt. Skulpturen ansågs harmoniera med platsens avskildhet och stillhet. Vid invigningen uttryckte kyrkoherden Alex Westin att konstverket skulle ”erinra om varje Moder. Ingen kommer så nära livets gåtfulla källa, dess ursprung och hemlighet som en moder”. Även Helsingborgspressen underströk konstverkets lugn och livskraft.
AH
Källa:
Henrik Widmark, ”Föreställningar om den urbana världen: Identitetsaspekter i svensk stadsbild med exemplet Helsingborg 1903–1955” (2007), sida 231–233.