Lars Vilks

AB-Helsingborgs-bild. Lars Vilks signerar Vikingsbergs Konstmuseum 1977.
AB-Helsingborgs-bild. Lars Vilks signerar Vikingsbergs Konstmuseum 1977.

Lars Vilks, född 1946 i Helsingborg, uppvuxen i Höganäs, död 2021 i bilolycka utanför Markaryd, internationellt känd konstnär, konstvetare och debattör. Vilks debuterade som konstnär med oljemåleri i romantisk, expressionistisk stil på Balderups herrgård i Arild 1969. I NST 1976 utnämnde han sig själv som ”sandwichman” i Helsingborg, som en vandrande konstutställning med ambitionen att föra ut konsten ur museer och gallerier. Samma år började han bli riksbekant i samband med sin ”konstautomobil”, en bemålad folkvagn, då toppad av en meterhög skulptur av mjölkpaket. Med denna bil besökte Vilks kulturinstitutioner i nordvästra Skåne för att utmana dem på pistolduell. Hans syfte var att vidga samtalet och allmänhetens förståelse för konstbegreppet. Ännu mer medial uppmärksamhet fick Vilks när han i samma anda, mars 1977, lämnade in sig själv som konstverk till Vikingsbergs konstmuseums vårsalong. Refuserad av juryn närvarade han på vernissagen med sin bil och i hatt och överrock. Förutom att han kritiserade traditionella konstutställningar i tal och med lappar signerade han museet med ”Vilks –77”. Signaturen lämnade han på stoden till det skulpterade lejonet vid konstmuseets entré.

Vilks erhöll en filosofie doktorsexamen i konstvetenskap i Lund 1987 och kom att undervisa som professor i konstteori vid Konsthögskolan i Stockholm, på Statens Konstakademi i Oslo och vid Konsthögskolan i Bergen. Särskilt känt är hans skulpturala konstverk Nimis som han började bygga med drivved inom Kullabergs naturreservat 1980. År 1991 tillkom betongskulpturen Arx som även klassificeras som en bok. Området för skulpturerna utropades 1996 till den konceptuella mikronationen Ladonien omfattande 1 km². En teckning av Vilks föreställande profeten Muhammed som rondellhund publicerades i Nerikes Allehanda 2007, varefter Vilks levde under dödshot och polisbeskydd. Vilks slutade dock aldrig pröva konstens gränser och generera debatter och kontroverser genom konceptkonst, böcker, blogginlägg och föreläsningar. Inte minst föreläste han för Helsingborgs konstföreningar såsom Sjukvårdens konstförening. Under ”Konstpåstan” 2009 höll han även ett performance kopplat till Ivar Johnssons staty av David där han konstruerade en kropp till Goliats avhuggna huvud.

AH

Läs mer:

Lars Vilks & Martin Schibli, ”Hur man blir samtidskonstnär på tre dagar” (2005).

Lars Vilks, ”Art: Den institutionella konstteorin, konstnärlig kvalitet, den internationella samtidskonsten” (2011).

Niklas Orrenius, ”Skotten i Köpenhamn: Ett reportage om Lars Vilks, extremism och yttrandefrihetens gränser” (2016).

Mårten Arndtzén, ”Konsten är vi” (2021).

Källor:

Lasse Olsson, ”Okänt målarsnille i Höganäs debuterar på Balderupsexpo”, Arbetet, 1969-07-20.

Okänd, ”Lars Vilks – sandwichman i Helsingborg”, Nordvästra Skånes Tidningar, 1976-12-10.

Michael Hansson, ”Kör runt med en skulptur av mjölkpaketer!”, Helsingborgs Dagblad, 1976-08-17.

Einar Svenson, ”Signerade museum och ställde ut sig själv!”, Arbetet, 1977-04-03.

Sören Sommelius, ”Kommers under ’konstpåstan’ i Helsingborg”, Helsingborgs Dagblad, 2009-09-30.

Martin Schibli, ”Nimis – ett fulländat romantiskt verk fyller fyrtio”, Helsingborgs Dagblad, 2020-07-18.