Gustav Adolfs församlingshus

Gustav Adolfs försmalingshus. Exteriören vid Furutorpsgatan.
Gustav Adolfs församlingshus, numera Helsingborgen. Exteriören vid Furutorpsgatan.

Gustav Adolfs församlingshus, vid hörnet Furutorpsgatan/Gustav Adolfs gata, invigt den 25 september 1942 av biskop Edvard Rodhe. Sedan 2016 kårhus för Campus Helsingborg med Helsingborgen som nytt namn. Se även Församlingsindelning.

Uppdraget att rita ett nytt församlingshus gavs till stadsarkitekten Arvid Fuhre 1929, men blev vilande. År 1936 återupptogs frågan och 1938 var Fuhres ritningar färdiga. Byggnaden uppfördes i tegel med en tvåvåningslänga mot Furutorpsgatan. En numera igenmurad innergård i nordväst var avsedd för konserter och friluftsgudstjänster. Typiskt för Fuhres arkitekturstil präglades byggnaden och interiörerna av en stor detaljrikedom. Smidesdetaljerna i trappräckena såväl möblerna var skisserade av Fuhre, medan textilierna bestämdes i samarbete med arkitekten Sven Staaf. Stilmässigt förenar byggnaden en modernistisk funktions- och volymsträvan med en nationalromantisk materialrealism. I Helsingborgs Dagblad presenterades församlingshuset som ”En vacker byggnad som väl ansluter sig till miljön”.

Flera religiösa konstverk fanns ursprungligen i byggnaden. Pär Siegård var representerad med en kalkmålning i stora salen. En trappad nisch ovanför bottenvåningens öppna spis rymde en glasmosaik av Hugo Gehlin, ”Såsom hinden trängtar efter vattenbäckar”. I vigselrummet fanns en applikationstextil av Esther Gehlin, senare förflyttad till församlingens administrativa lokaler. På fasaden mot Furutorpsgatan syntes mosaikreliefen ”Den gode herden” av Robert Nilsson, numera övertäckt av en skylt.

År 2014 såldes församlingshuset till Helsingborgs stad och byggdes om till kårhus för Campus Helsingborg. Campus Helsingborgs studentföreningar och -kårer var tidigare samlade i Konsul Perssons villa. Församlingshuset bytte namn till Helsingborgen och började brukas som studentkårshus 2016. De religiösa konstverken hade då plockats bort eller dolts. Detta eftersom studentföreningen Stampus, samt studentkårerna Agora och Ingenjörssektionen, ville markera sin religiösa obundenhet. Beslutet kritiserades av konsthistoriker.

AH

Källor:

Yvonne Johanson, ”Locket på för Jesusbild”, Helsingborgs Dagblad, 2015-12-05.

Claes Caldenby, Ingrid Sommar, Krister Engström & Louise Hedberg, ”Arvid Fuhre: Arkitekt och kulturbärare i framgångstid”, (2023) sida 162–168.