Åke Jönsson

Åke Jönsson (1921–1992)

Åke Jönsson föddes i Osby och växte upp i Svalöv. Han utbildade sig till teckningslärare på Högre konstindustriella skolan (numera Konstfack) 1941–44 och därefter till skulptör på Konsthögskolans skulpturskola (nu Kungliga Konsthögskolan) 1944–49. Innan han flyttade till Vallåkra 1965 arbetade han som lärare i skulptur på Valands konstskola i Göteborg. Han kom att bo och verka i Vallåkra resten av sitt liv. Jönsson var en del av Arildsgruppen, en sammanslutning av konstnärer som verkade på Kullahalvön. Han engagerade sig även i Konstnärernas Riksorganisation och Skånes konstförening.

Jönssons konst var mycket varierad liksom de material han arbetade i. Hans former var enkla och rena, och stilmässigt rörde han sig mellan det klassiska och moderna. Utgångspunkten för hans konst var ofta relationer, ett av de motiv han återkom till var mor och barn. Jönsson finns representerad med ett fyrtiotal offentliga gestaltningar i Sverige, främst i Skåne. Han skapade följande verk i Helsingborg:

  • Kaffeväxt, 1961 (relief), Zoégas rosteri.
  • Jesse rot och stam, 1962 (relief). Krematoriet.
  • Mor och barn, 1969 (skulptur). Fredriksdals bostadsområde.
  • Molnet, 1969 (skulptur). Elinebergsskolan.
  • Tid är pengar, Papper och pengar, Trasor och fettpärlor, Undernäring och övernäring, 1974 (trapp- och balustradräcke). Helsingborgs sparbank.
  • Jorden ger, 1981 (relief). Vallåkra sparbank- och posthus.
  • Mor och barn, 1991 (relief). Allhelgonakyrkan, Råå.
  • Odjuret, 1996, ny gjutning (relief). Vallåkra skola.

Källor: Makarna Aagesunds samling av tidningsklipp, Helsingborgs museums arkiv.

SR

Man med en skulptur och två små barn.
Åke Jönsson med sina barn Håkan och Maria.