Joel Lönnqvist

Självporträtt 1920. Helsingborgs museum.
Självporträtt 1920. Helsingborgs museum.

Joel Lönnqvist (1894–1980), konstnär och teckningslärare, var född och uppvuxen i Västerås, där han tog sin teckningslärareexamen år 1916. Han flyttade till Helsingborg år 1924, när han blev anställd som teckningslärare vid Helsingborgs stads folkskolor. I Svenskt konstnärslexikon beskrivs Lönnqvist som en målare av främst stilleben och landskap, där danska bokskogar och svenska vinterlandskap pryder en del av hans motiv. Han utforskade dessutom andra motiv, där han under 60-talet försökte blanda in psykologiska fenomen i sin konst, som att försöka avbilda ”efterbilder” eller minnesbilder från seendet. Lönnqvist experimenterade även med själva materialet han målade på och ett sådant han använde mycket för att måla med akvarell och kritor var asbest, eftersom han ansåg att det inte var lika känsligt mot fukt och sol som vanligt papper.

Under Lönnqvists konstnärskap medverkade han i utställningar med Sveriges Allmänna Konstförening, Helsingborgs Konstförening och Västerås Konstförening. Han var även jurymedlem i prövningsnämnden till Nyårssalongen 1945 vid Gossläroverket. Under fyra år i Köpenhamn, för självstudier och måleri, träffade Lönnqvist sin framtida hustru Agnes Bauditz och de gifte sig borgerligt den 5 augusti 1929. När han år 1924 började jobba i Helsingborg bodde Lönnqvist under vardagarna i en lägenhet vid Ångfärjestationen, med utsikt över färjeläget. På helgerna pendlade han över sundet hem till sin fru till deras hus i Farum, där Bauditz bodde på heltid. Under andra världskriget, vid den tyska ockupationen av Danmark från den 9 april 1940 till den 5 maj 1945, skrev Lönnqvist dagligen en dagbok i brevformat till Bauditz, där han berättade om händelser från de senaste dagarna.

Hans levnadssituation gav honom nära koppling till trafiken över sundet och dagboken skildrar allt ifrån privata händelser från Lönnqvists liv till mer omfattande företeelser från andra världskriget, som exempelvis permittenttrafiken. Dagboken präglas av Lönnqvists vilja och önska att kommunicera med Bauditz och man kan bland annat läsa om hans besvär med att få visum för besöksresor till Farum, samt hans inställning till de tyska soldaterna och händelseutvecklingen under kriget. Tidningsklipp finns även interfolierade mellan sidorna i materialet. Dagboken är bevarad hos Farums Arkiver och Museum i Danmark, men finns tillgänglig som kopia i Helsingborgs museums arkiv.

TD

Källor:

– BOB, Han målar akvarell på asbest – konstnär med experimentlusta, Helsingborgs Dagblad, (1960-03-24)

– Karin Ohlsson m.fl., Utsatt läge: beredskapstiden i Helsingborg (Helsingborg: Kulturmagasinet, 2005) .

– Nyårssalongen 1945 på gossläroverket börjar nu ta form, Helsingborgs Dagblad, (1945-01-03).

– Svensk konstnärslexikon (Allhems förlag, 1962)