Fredriksdalsteatern

Plan över Fredriksdalsteatern 1930-talet.

Plan över Fredriksdalsteatern 1930-talet.

Fredriksdalsteatern, anlagd efter franskt mönster 1927 med tuktade häckar av avenbok och lind. Invigningen skedde onsdagen den 27 juli 1932 med ”Värmlänningarna” i Skådebanans regi. Året därpå bildades sällskapet Fredriksdals Sommarteater av fyra skådespelare från Stadsteatern. Detta arrangemang gav en möjlighet till utkomst för Stadsteaterns skådespelare under sommarmånaderna och pågick fram till 1964. Under denna period leddes teatern av bl.a. Robert Johnsson och Thure Carlman.

Under Tore och Kerstin Karte (1957 – 1965) spelades under de första fem åren verkliga klassisker: “Den girige”, “Borgaren som adelsman”, “Den jäktade”, “Den inbillade sjuke” och “Det givmilda testamentet”. Pjäserna hade framförts i Sverige i över hundra år, men fram tills dess mera sällan på en utomhus-scen. Därpå följde “Akilles och jungfrurna” och “Hus med dubbel ingång”.

Bland många gästspelande skådespelare under denna period kan bland annat Otto Landahl och Lena Cederström nämnas, som båda under många år även ingick i Stadsteaterns fasta ensemble. Under Tore Kartes period rekryterades Hilding Gavle, Georg Årlin, Georg Fant, Elof Ahrle, norske Jack Fjelstad och Gösta Ekman. Sommaren 1965 gjorde Elsa Prawitz ett försök med Francoise Sagans ”Lyckan på spel”, men det året svek publiken. Budet gick då till landets mest namnkunnige film- och teaterkomiker, Nils Poppe. År 1966 tog han över chefskapet (och huvudrollerna) på teatern. Inledningen på en lång och succéfylld sejour på Fredriksdal skedde med en pjäs med tre roller, ”En enkel man” där teaterchefen själv och hans skådespelande hustru Gunilla Poppe samt Stellan Agerlo stod på scenen. Sommaren 1967 gavs en friluftsversion av Poppes gamla filmsuccé ”Sten Stenson Steen”. Med den folkkäre Poppe vid rodret blev Fredriksdals friluftsteater en riksangelägenhet, särskilt sedan SVT under en period sände årets föreställning varje trettonhelg. Bland skådespelare som spelat på teatern under dessa år kan nämnas Berit Carlberg, som med början 1971 i ”Värdshuset Vita Hästen” medverkade under 13 somrar hos Poppe; andra för Fredriksdalspubliken välkända namn är Olof Lundström Orloff, Harriet Forssell (bl.a. i ”Blåjackor” 1974), Rut Hoffsten, Agneta Lindén, Bo Lindström och Tomas Ungewitter. Nils Poppe kom att stanna på teatern ända fram till 1994 då en annan publikkär och rikskänd komiker, Eva Rydberg tog över chefskapet och huvudrollerna. SG/PJ

Skådebanan

1932 – Värmlänningarna, Flickorna på Falkenäs, Hälsingar, Livet på landet
1933 – Friaren från Värmland, Bröllopsvinsten, Timmerflottare

Föreningen Fredriksdals sommarteater

(Thure Carlman, Otto Landahl, Lena Söderström, Ivar Wahlgren och Nina Scenna)
1934 – Dunungen, Värmlänningarna, Gamla Herrgården, Gamla Heidelberg
1935 – Livet på landet, Småstadsfröknarna, Timmerflottare
1936 – Bröderna Östermanshuskors, Stridstuppar, Hälsingar
1937 – Berga gård, Två man om en änka, Gamla Herrgården
1938 – Flickorna på Falkenäs, Urmakaren i Stenbacka, Pojkarna på Storholmen
1939 – När nämndemansmoras Ida skulle bortgiftas, Den glade Tyrolaren
1940 – Kärlek och landstorm, Hans nåds testamente
1941 – På solsidan, Å den kärleken, Kusinen från Batavia
1942 – Hertiginnans tenor, Fågelhandlaren
1943 – Yon Yonsson, Svärfar
1944 – Millionär för en dag, Charleys tant
1945 – Hennes lilla majestät, Kopparslagargreven
1946 – Flottans lilla fästmö, Svärmor kommer
1947 – Hurra en pojke, Friaren från Värmland
1948 – Bröderna Östermans huskors, Gamle Adam
1949 – Pojkarna på Storholmen, Oss fäder emellan
1950 – Kära Ruth, Ut i det blå
1951 – Tre små flickor, Hennes lilla majestät
1952 – Så’na är karlarna
1953 – Dunungen, Hurra en pojke
1954 – Mollusken, Toffelhjälten
1955 – Värmlänningarna, Fågelhandlaren
1956 – Kassabrist

Tore Karte

1957 – Den girige
1958 – Borgaren som adelsman
1959 – Den jäktade
1960 – Den inbillade sjuke
1961 – Det givmilda testamentet
1962 – Akilles och jungfrurna
1963 – Hus med dubbel ingång
1964 – Herakles och amazonerna

Elsa Prawitz    

1965 – Lyckan på spel

Nils Poppe

1966 – En enkel man
1967 – Sten Stensson Steen
1968 – Charleys tant
1969 – Den glade soldaten Bom
1970 – Lorden från gränden
1971 – Vita hästen
1972 – Pengar
1973 – Lilla helgonet
1974 – Blåjackor
1975 – Fars lille påg
1976 – Oskulden från Mölle
1977 – Min fantastiska pappa
1978 – Hjälten från Öresund
1979 – Min syster och jag
1980 – Mimmi från Möllevången
1981 – Sten Stensson Steen går igen
1982 – Blomman från Hawaii
1983 – Två man om en änka
1984 – Lilla helgonet
1985 – Fars lille påg
1986 – Vita hästen
1987 – Ta mej, jag är din!
1988 – AB Dun & Bolster
1989 – Min syster och jag
1990 – Två man om en änka
1991 – Blomman från Hawaii
1992 – Spanska flugan
1993 – Bröderna Östermans huskors

Eva Rydberg

1994 – Den tappre soldaten Bom
1995 – Husan också
1996 – Upp till camping
1997 – Fanny Girl
1998 – Sicken ärta
1999 – Fars lilla tös
2000 – Arnbergs korsettfabrik
2001 – Kärlek och lavemang
2002 – Hon jazzade en sommar
2003 – Kaos i folkparken
2004 – Mölle by the sea
2005 – Hemvärnets glada dagar
2006 – Herrskap och Tjänstehjon
2007 – Den stora premiären
2008 – Rabalder i Ramlösa
2009 – Lorden från gränden
2010 – Gröna hissen
2011 – Viva la Greta
2012 – Arsenik & Gamla Spetsar
2013 – ‘allo ‘allo emliga armén
2014 – Pang i bygget
2015 – Den stressade
2016 – Sugar
2017 – Hotelliggaren

BJÖRN ENGDAHL BERÄTTAR

ur “Fredriksdals friluftsteater, historik över Fredriksdalsteatern” 2013.

Eftersom jag själv mer eller mindre är uppväxt på Fredriksdals friluftsmuseum kom jag som barn i kontakt med många kända och okända profiler på Fredriksdalsteatern. Min morfar Knut Svensson, som var vaktmästare på teatern i över femtio år, var född på Fredriksdals gård. Hans föräldrar var anställda av familjerna Ståhle och Oscar Trapp, som var de två sista ägarna till egendomen Fredriksdal, innan området genom ett testamente skänktes till Helsingborg stad år 1918. En annan veteran, vaktmästare och trädgårdsmästare var Otto Meijer, som också bodde på Fredriksdal. Genom dessa två personer, som var de första som anställdes av Helsingborgs museum på Fredriksdal år 1923 och dessutom var med att anlägga teatern i mitten av 1920-talet, fick jag som barn ofta lyssna till deras berättelser om hur allt en gång började:

Dåvarande museichefen Torsten Mårtensson hade under en Stockholmsvistelse besökt Drottningholms sommarteater, som uppfördes av kung Adolf-Fredrik på 1700-talet. Dr. Mårtensson blev helt betagen och fick iden om att man skulle kunna anlägga något liknande på Fredriksdal. Arkitekten Ture Rydberg kontaktades för att göra en skiss hur teatern skulle se ut, och vilket område på Fredriksdal man lämpligast kunde anlägga teatern på. Eftersom teatern skulle anläggas i barockstil, blev det självklart att teatern skulle ingå i Franska parken.

På den tiden var området bevuxet med träd, och familjen Ståhle hade under 1880-talet haft en hönsgård med tillhörande hönshus på teaterområdet. Otto Meijer och Knut Svensson fick nu med sina medarbetare påbörja anläggningsarbetet. Lindhäckar köptes in, men fick under en tid stå och växa till sig på Olympiafältet innan de kunde planteras ut. Till en början hade man gjort häckattrapper för att få en något så när bild av anläggningen. År 1927 var lindhäckarna planterade, scenen och teatersalongen färdig lagom till midsommarfirandet, som detta året firades på teaterscenen där man rest en majstång. Under flera säsonger var det privata föredragshållare, IOGT- möten och Folkdansens vänner som underhöll på scenen. Man började i liten skala de första åren, för att häckarna skulle växa till sig i lämplig höjd.

Invigningen

Den 27 juli år 1932 var det så dags for den efterlängtade invigningen. Stadsfullmäktiges vice ordförande stadsläkare C.B. Hallengren och museistyrelsens ordförande Sigfrid Ewald invigningstalade och därefter kunde spelet börja. Naturligtvis blev det Värmlänningarna, som omsorgsfullt hade valts ut som invigningspjäs, och det var skådebanan som stod för uppsättningen. Det fanns också andra mer kända skådespelare med som Thure Carlman, Otto Landahl och Anna Nordling. Tyvärr blev det en riktig regnskur, och föreställningen fick avbrytas. Man hade för kvällens ändamål satt in extra spårvagnar på Stattenalinjen, vilket nu kom väl till pass. Några dagar senare hade ovädret bedarrat och man kunde fullfölja hela föreställningen.

På den tiden hade man inte elektrisk ström på teatern utan man hade hängt upp fotogenlampor lite här och var. Otto Meijer berättade att det ingick i vaktmästarens sysslor att tända fotogenlamporna i Fredriksdalsallen ner till Stenbocksgatan. Skådebanan stod för pjäsurval och uppsättningarna de närmsta åren fram till 1934. Det spelades Timmerflottare, Livet på landet, Bröllopsvinsten, som bara är några av pjäserna. Oftast kunde det också bli tre olika pjäser varje säsong. Många gånger fick skådespelarna arbeta under svåra förhållande. Man fick t.ex. gå bort till herrgårdsflyglarna för att sminka sig och byta scenkläder, eftersom teaterlogerna ännu inte var byggda.

Teaterensemblen församlad vid teaterladan på Fredriksdal en sommardag under slutet av 1940-talet. Sittande till vänster Otto Landahl och på den högra stolen teaterdirektören Thure Carlman. Lindberg Foto, ur Björn Engdahls samling.

Teaterensemblen församlad vid teaterladan på Fredriksdal en sommardag under slutet av 1940-talet. Sittande till vänster Otto Landahl och på den högra stolen teaterdirektören Thure Carlman. Lindberg Foto, ur Björn Engdahls samling.

Bildade teaterförening

Under Skådebanans tid kallade man Fredriksdalsteatern “Lövteatern”. År 1934 bildades en ekonomisk förening, Fredriksdals sommarteater. Skådespelarna Otto Landahl, Thure Carlman, Lena Söderström och äkta paret Ivar Wahlgren och Nina Scenna blev då en ledningsgrupp för teatern. Friluftsteatern gjorde stora ekonomiska förtjänster och extra bänkar fick inköpas. Under denna tid var det många nu kända skådespelare som passerade revy på Fredriksdal. Nämnas kan Sif Ruud, som medverkade i Pojkarna från storholmen år 1938 m.fl.

Vid fyrtiotalets slut upplöstes föreningen Fredriksdals sommarteater. Thure Carlman blev nu ensam teaterdirektör med viss hjälp från Otto Landahl och Robert Johnsson.

År 1955 kom äkta paret Kerstin och Tore Karte till Fredriksdal. Kerstin hade redan medverkat på Fredriksdal under slutet av 1940-talet i Bröderna Östermans huskors. År 1956 var Tore Karte regissör för pjäsen Kassabrist på Fredriksdal, och året efter 1957 fortsatte han som chef för teatern. Under detta år spelade man Den girige av Moliere där Gerorg Årlin hade huvudrollen. Under hela Tore Kartes direktionstid var det Moliere-pjäser som var huvudtemat. Under denna tid fanns det också många idag kända skådespelare, Hilding Gavle, Georg Fant, Åke Fridell, Gösta Ekman Thor Isedal, Elof Ahrle, Inga Landgre, Curt Masreliez m.fl.

Publiken på Fredriksdal hade genom åren vant sig vid lustspel och

År 1965 blev Elsa Prawitz teaterns nya direktör. Pjäsen hette "Lyckan på spel".

År 1965 blev Elsa Prawitz teaterns nya direktör. Pjäsen hette “Lyckan på spel”.

komedifarser. Tore Kartes annorlunda repertoar med klassiska kostympjäser i kombination med några regniga somrar i början på 60-talet bidrog till försämrad ekonomi för teatern. Paret Kerstin och Tore Karte lämnade sommaren 1964 Fredriksdalsteatern och Tore blev chef för Södra Teatern i Stockholm. Ekonomin var mycket ansträngd och dåvarande museichefen Lars Göran Kindström ville trots allt inte stänga teatern. Följande år 1965 kom Elsa Prawitz som tillfällig teaterdirektör med en pjäs som hette Lyckan på spel, vilket det också blev. Detta år medverkade bl.a Olle Andersson och Heinz Hopf m.fl.
År 1965 blev Elsa Prawitz teaterns nya direktör. Pjäsen hette “Lyckan på spel”.

Museistyrelsens ordförande Karl Salomonsson, museichefen Lars Göran Kindström och stadsfullmäktiges

Utställningsaffischen 2008.

Utställningsaffischen 2008.

ordförande Börje Skarstedt satte sig nu ner på nytt för att diskutera Fredriksdalsteaterns öde. Det fanns också starka viljor för att stadsteatern skulle taga över friluftsteatern. Slutligen kom man fram till en lösning. Nils Poppe, som då verkade uppe i Stockholm, blev tillfrågad och antog det som en utmaning att på prov köra en sommar. Personligen kommer jag ihåg min första kontakt med Nils. Jag hade själv börjat att riva biljetter redan som fjortonåring på Tore Kartes tid. När Nils kom med hustru Gunilla Sundberg i sin vita Volvo Amazon blev vi kompisar direkt, och jag blev även anställd på sommaren av honom som vaktmästare på teatern.

Nils Poppes uppsättning sommaren 1966 hette En enkel man, en komedi av Charles Dyer. Den sommaren bestod ensemblen av tre skådespelare,

Eva Rydberg. Foto: Mikael Bohlin

Eva Rydberg. Foto: Mikael Bohlin

nämligen Nils Poppe, Gunilla Sundberg och Stellan Agerlo. Nils, som antog erbjudandet att driva teatern på prov, stannade i hela 27 år. Sedan 1966 har det varit kassapjäser. Nils Poppe satte Fredriksdalsteatern på Sverigekartan. Busstrafiken från när och fjärran började strömma till Fredriksdal och Helsingborg. Många är också de artister som har passerat revy på scenen där, Maritta Marke, Harriet Forssell och Berit Carlberg, som var primadonnor, för att inte nämna Ann-Charlotte Björling, Leif och Carina Ahrle m.fl. Nils Poppe gjorde sin avskedsföre­ställning sommaren 1993 med Bröderna Östermans huskors, där Eva Rydberg spelade huvudrollen. Sommaren 1994 övertog Eva direktions­logen på Fredriksdal. Pjäsurvalen håller samma mönster som under Nils Poppes tid, och fortfarande strömmar busslaster från hela landet till Fredriksdal. Varje år slår man nya publikrekord. Teatern har också i flera omgångar anpassats bättre för publiken. Fler bänkrader har till­kommit och nya moderna kiosker har under de senare åren byggts upp, där teaterbesökarna kan köpa det mesta för att tillskansa sig en så trevlig teaterkväll som möjligt.

Tillägg om Fredriksdalsteatern

Under 1940-talets början hade man ett så kallat orkesterdike framme vid scenen. Under många somrar var det Fredy Lindberg som var kapellmästare på teatern. Fredy var dessutom ägare av två biografer i Helsingborg, Odeon och Roxy, som var belägna på Kyrkogatan respektive Nytorgsgatan. På Odeon fanns en kassörska vid namn Vivie Andersson. Redan under Thure Carlmans tid alternerade Vivie mellan kassorna på Odeon och biljettkassan på Fredriksdalsteatern, en syssla som hon hade fram till sin bortgång 1969. År 1970 fick teatern en ny kassörska vid namn Bodil Munkvold. Bodil har sedan dess varit teaterns kassörska.

Foto och dokumentation

Vaktmästarna Otto Meijer och Knut Svensson, som båda var anställda av Helsingborgs museum, fick av museichefen till uppgift att varje år sedan 1935 fotografera samtliga föreställningar på teatern. Mycket av detta fotomaterial blev idén till att man iordningställde ett teatermuseum på Fredriksdal. Foto och program samlades in från Nils Poppes, Björn Engdahls, Björn Dronners och Helsingborgs museums arkiv med antikvarie Birgitta von Heland som projektansvarig. Teatermuseet invigdes av Nils Poppe sommaren 1995 med invigningstal av t.f. museichef Karin Olsson, Helsingborgs museum.

TV-inspelningar på Fredriksdalsteatern

Sedan sommaren 1976, då Nils Poppe spelade Oskulden från Mölle, har SVT­-Malmö varje år gjort TV-inspelningar på Fredriksdalsteatern, med undantag för en eller två säsonger. Under dessa 30 år har Bengt Roslund, SVT-Malmö, varit producent för dessa inspelningar. Expressens Björn Winberg gjorde en gång en intervju med Nils Poppe, där han uttalade sina synpunkter på TV som media. Nils var väldigt positiv till SVT:s inspelningar av hans pjäser på Fredriksdal. Det gjorde att Fredriksdalsteatern blev riksbekant, samtidigt som det blev en tradition att man varje år under trettonhelgen visade gångna årets pjäs på TV. Personligen tyckte Nils Poppe att spela inför en levande publik gav mer respons än att stå framför ett kamerateam i en TV studio. Då Eva Rydberg övertog scenen 1994, har Bengt Roslund med sitt TV-team fortsatt inspelningarna på Fredriksdalsteatern, och år 2006 var det 30-års jubileum för TV-inspelningarna.

Nils Poppe skulle sommmaren 2008 ha fyllt 100 år. I samband med detta arrangerades en fotoutställning på Fredriksdal. Hustrun och skådespelaren Gunilla Poppe öppnade utställningen med ett invigningstal och berättade om de olika scenfotografierna genom åren.

Eva Rydberg, som övertog Fredriksdalsteatern 1994, har med hjälp av maken Tony Johansson och produktionsledaren Mikael Bohlin drivit teatern i hela 20 år. Dottern Birgitta och sonen Kalle har också medverkat i de flesta pjäserna. Säkerligen kommer Eva att roa teaterpubliken åtskilliga somrar framöver, och hon är utan tvekan den mest värdiga efterträdaren till den käre Nils Poppe.