Centralstationen

Centralstationen var belägen på Järnvägsgatan mittför Trädgårdsgatan.
Centralstationen var belägen på Järnvägsgatan mittför Trädgårdsgatan.

Centralstationen, stadens första järnvägsstation uppfördes efter fasadritningar av domkyrkoarkitekten i Lund Helgo Zettervall. Övriga ritningar till byggnaden upprättades av ingenjörerna Nils Fredrik Frykholm och Julius Frosell. Byggmästare var B. Lundgren. Stationen var uppförd i två våningar med förhöjt mittparti. Spåren och perrongerna väster om stationen var överbyggda med en stor, rikt dekorerad, banhall. Stationen invigdes av Karl XV den 31 juli 1865 i samband med öppnandet av järnvägen Hbg–Landskrona–Eslöv med vidare anslutning till Södra stambanan.
Centralstationen kallades under den första tiden för Helsingborgs station och bytte därefter namn till Helsingborgs Centralstation eftersom staden senare fått även Ångfärjestationen med anslutning till Västkustbanan. Stationshuset revs i september 1987 i samband med att den s.k. bangårdsfrågan äntligen stod inför en slutgiltig lösning med anläggandet av en tågtunnel fram till tåg-, buss- och färjeterminalen Nya Knutpunkten. Det kan också parentetiskt nämnas att redan år 1884 öppnades i Centralstationens väntsal en tidningskiosk, förmodligen stadens första i sitt slag. Se även Järnvägar.
Helsingborgs C under 1940-talet:

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Läs mer om ingenjören Julius Frosell: Länk till Wikipedia