Lennart Rosensohn

Konstnären framför sitt självporträtt. Foto från Vikingsberg 1968. Foto, AB Helsingborgs-bild. Helsingborgs museums samlingar.
Konstnären framför sitt självporträtt. Foto från Vikingsberg 1968. Foto, AB Helsingborgs-bild. Helsingborgs museums samlingar.

Lennart Rosensohn (1918–1994), konstnär, var född och uppvuxen i Malmö, men bosatte sig i mitten av 1940-talet i Helsingborg. Rosensohn utbildade sig på Skånska målarskolan 1939–40, och fortsatte sedan sin utbildning hos Anders Beckman och Otte Sköld. Konstnären debuterade på Vikingsbergs vårutställning 1947. År 1953 hade han sin första separatutställning, och fick hyllningsord som en ung konstnär med säkerhet i färg och form. Under karriärens gång hade Rosensohn haft flera separatutställningar, men även ställt ut tillsammans med andra konstnärer, bland annat konstnärsgruppen Differenterna mellan 1967–77. I Helsingborgs offentliga konst är han representerad med reliefer på bostadshus på Kurirgatan och på Tycho Braheskolan. Han anlitades också för den konstnärliga utsmyckningen av Jewish Center i Malmö.

Rosensohn var en utpräglad kolorist och menade att färgen är grunden till formen. Därför sökte han sig till motivkretsar där han fann sina färger, vilket ledde till många studieresor till Sydeuropa och Nordafrika. Rosensohn fängslades redan från unga år av Medelhavsländernas glödande färger och brokiga kulturliv, och han återkom gärna till platser som Marrakesh och Ibiza. Upplevelser av det främmande och mystiska som han mötte i basarernas myllrande folkliv, satte tydliga spår i hans konst, till exempel i ”Slaktaren i Mogador”.

”Slaktaren i Mogador”, Lennart Rosensohn, 1965. ©Lennart Rosensohn/Bildupphovsrätt 2014Helsingborgs museum.
”Slaktaren i Mogador”, Lennart Rosensohn, 1965. ©Lennart Rosensohn/Bildupphovsrätt 2014Helsingborgs museum.

Rosensohns judiska börd framkommer i hans bilder som ofta hämtade motiv från judisk tradition och religion, som i ”Jerusalemmappen”, och han har påpekat att han kände en stark koppling till den judiska kulturen. Konstnären ansåg inte sig själv som religiös, och ville inte ta ställning till ifall hans verk var religiösa eller ej, även om hans konstnärskap står i nära relation till judiska motiv.

Färggravyr av Lennart Rosensohn från 1977. ©Lennart Rosensohn/Bildupphovsrätt  2014Helsingborgs museum.
Färggravyr av Lennart Rosensohn från 1977. ©Lennart Rosensohn/Bildupphovsrätt  2014Helsingborgs museum.

LJ